القصة دي انا قرأتها وعجبني اوي العبرة منها
من رأيي ان " إنسان بلا طموح....إنسان بلا هدف" لكن في حاله طغيان الطموح الشخصي علي من حولنا وتأثيره عليهم بالسلب...فهل يعتبر هذا الطموح طموح مدمر...أم إنه يظل طموح يراد تحقيقه بغض النظر عن عواقبه
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
إليكم القصه بس يا ريت اكتبوا تعليقاتكم بعد قرأتها
ابطئت خطواتها التى كانت تسابق الريح ووقفت لتلتقط نفسا عابرا ولكنها تذكرت ما الذى جاء بها الى هنا ..... فأسرعت من جديد
- الو ... ايوة يا سناء انا محمود
- اهلا يا محمود ... في ايه...بس بسرعة عشان عندى شغل
- لا سيبى الشغل دلوقتى عاوز اقابلك
- ليه ؟؟ ... حصل حاجة للاولاد ؟
- لا متقلقيش بس يلا هستناكى عند الشركه ... بسرررعة
واغلق السماعة تاركا اياها امام الامر الواقع ... لم تعتاد عليه متلهفا لهذه الدرجة ماذا حدث ؟؟ااصاب ولديها مكروه ؟ يا الهي علي الرجال عندما يحكمون رأيهم
وعندما اقتربت منه التهمته بعينيها لتفهم منه الخبر وسبب استدعائها
- أزيك يا سناء اتأخرتي ليه ...
- ده انا كنت بجرى
- خير ايه اللى حصل ؟
- مفيش ... كنت عاوز اشوفك بس
- معقولة الكلام ده يا محمود .. انت عارف الساعة كام دلوقتى ؟ وفى عز الشغل كمان
- خلاص يا ستى انا غلطان كان مفروض ابلغك اني محتاج اتكلم معاكي ...
- ايوة غلطان وستين غلطان ..... ده انا بحسب ان فيه حاجة حصلت للاولاد
اطلقت تأفف عميق تحرك له فكه الصارم وضغط على يديه بهدوء بارد مبالغ فيه
- اصالحك ازاى ؟؟
- تصالحنى ده ايه .... انا فاضية للكلام الفارغ ده .. قلتلك مليون مرة قول اللى انت عاوز تقوله فى التليفون وبعدين هما كلهم 4 ساعات واكون فى البيت
- بس انا عايز اتكلم معاكى دلوقتى عايزك فى موضوع مهم
- ده اللى انت شاطر فيه .. كل مواضيعك مهمة وكأن مفيش حد غيرك مهم فى الدنيا وبعدين انا ورايا شغل
- شغلك اهم منى
- شغلى اهم منى انا شخصيا ....سلملى على الاولاد وكلها كام ساعة وارجع البيت
- ده اذا افتكروا ان ليهم ام ...
نظرت اليه باستنكار عالى وهى تعلم اذا ردت ما سيأتى بعد هذه الجملة فآثرت السكوت حتى توفر الجدال لحين اخر حتى لا تتاخر على عملهاومضت فى صمت ثقيل له رائحة الجفاء البالى
نظر اليها وهى تهرول وكأنها ذاهبة للقاء حبيب لم تره من سنوات طوال ... واشمئز منها وكاد ان يقولها ولكنه تذكر اولاده فى البيت فاستدار ليرجع اليهم ...
ودخل المنزل وكأنه قبر ساكنيه احياء لا روح فيه ولا دفء تذكر تلك النفس الابية الطموحة التى اعجب بشجاعتها وقوة ارادتها ...وعلم انها ستكون الام المثالية لاولاده فى المستقبل ولكنه نسى ان الطموح قد يحطم كل ما يقف فى طريقه احيانا ...
القى نظرة على ولديه النائمين وهما يحلمان بأم تمسح على شعرهما وتغنى فى اذنهما .. وكادت ان تنحدر دمعة منه ولكن نفسه العنيدة صدتها بقوة وحزم ..
نظر من حوله ..... بيت لا يحلم بمثله الا الامراء ووظيفة تحفظ مكانته فى مجتمع لا يعرف غير البسمات الزائفة والاكتاف العارية
ولم يشعر الا وابنه الاصغر بجانبه وفى عينيه نظرة لا يعرف معناها ... او يتجاهل ان يعرف معناها .. فقلبه ملىء بهذا المعنى
- بابا ... هى ماما فين ؟
- فى الشغل يا حبيبى
]- بس مامه كريم صاحبي بتشتغل يا بابا وبتقعد معاه وتحكيله حكايات قبل النوم وتجيله مدرسته وتأكله بأيديها[- مش كل الامهات زي ماما يا حبيبي
سكت الابن وكأن هذه هى الاجابة القاطعة التى يعلم مسبقا ان كل توسلاته ليرى امه ستبوء بالفشل بسببها[وعلم الاب ما يدور فى بال ابنه الذى لم يتعدى الاربع سنوات فأخذه على رجله ليداعبه قليلا عله ينسى همومه وينسيه همه واى هم لمثل هذا الطفل ذو الاربع سنوات
- نفسك تكون ايه لما تكبر يا حبيبى ؟؟
- نفسى اكون قاضى ...
استغرب الاب من رغبة الابن الغريبة والتى نطقها بلهفة وحزن داكنين
- اشمعنى قاضى ؟؟
- عشان اعاقب اى ست تسيب ابنها لوحده طول اليوم عشان الشغل والمناصب ...
- هتعاقبها ازاى يا حبيبى ؟
فكر الصبى قليلا وكأنه يختار اقساها عقوبة لمثل هذه المرأة ونظر فى عين ابيه مطولا
- هخلى ابنها مش يقولها يا ماما ...
صعق الاب لمثل هذا الرد البرىء القوى العادل ... وحضن ابنه بشدة وبكى حتى تكاد تسمع انفاسه اللاهثة
- مالك يا بابا ...
- ايه رايك يا حبيبى لو جبتلك واحدة تعمل كل حاجة انتى عاوزها ولعبت معاك وتنام معاك وتحكيلك حدوتة كل يوم هتقولها يا ماما ؟؟
- بس انا عايز ماما اللى تعمل كده
- ولو جبتلك واحدة غير ماما ؟
سكت الطفل وكأنه امام اعصار جارف لا يدرى ما يفعل وسأل باستسلام
وهتنام جنبى بليل و هتحكيلى حدوتة " المرأة " ؟؟
هز الاب رأسه بالايجاب فرد الطفل مبتسما وكأن حلم له سيتحقق
- موافق
وما كاد ان يسمع الاب الكلمة حتى رفع سماعة التليفون وضرب رقما مألوفا
- الو
- سناء
- ايه تانى يا محمود ؟
- انتى طالق
واغلق السماعة
********************************
ايه رأيكم في القصه ؟؟؟ ايه العبره منها؟؟؟؟
انا عارفه ان مش كل الامهات اللي بتشتغل مهمله في بيوتها ومقصرين في حق اولادهم وازواجهم
لكن القصه دي مثال فيه منه نماذج واقعيه
الموضوع ده بعد ما نزلته علي موقع اخر في زميل قال كلمه في التعليق عجبتني جدا
طموحك يتوقف عند حدود مسئوليتك"
منتظره ردودكم
من رأيي ان " إنسان بلا طموح....إنسان بلا هدف" لكن في حاله طغيان الطموح الشخصي علي من حولنا وتأثيره عليهم بالسلب...فهل يعتبر هذا الطموح طموح مدمر...أم إنه يظل طموح يراد تحقيقه بغض النظر عن عواقبه
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
إليكم القصه بس يا ريت اكتبوا تعليقاتكم بعد قرأتها
ابطئت خطواتها التى كانت تسابق الريح ووقفت لتلتقط نفسا عابرا ولكنها تذكرت ما الذى جاء بها الى هنا ..... فأسرعت من جديد
- الو ... ايوة يا سناء انا محمود
- اهلا يا محمود ... في ايه...بس بسرعة عشان عندى شغل
- لا سيبى الشغل دلوقتى عاوز اقابلك
- ليه ؟؟ ... حصل حاجة للاولاد ؟
- لا متقلقيش بس يلا هستناكى عند الشركه ... بسرررعة
واغلق السماعة تاركا اياها امام الامر الواقع ... لم تعتاد عليه متلهفا لهذه الدرجة ماذا حدث ؟؟ااصاب ولديها مكروه ؟ يا الهي علي الرجال عندما يحكمون رأيهم
وعندما اقتربت منه التهمته بعينيها لتفهم منه الخبر وسبب استدعائها
- أزيك يا سناء اتأخرتي ليه ...
- ده انا كنت بجرى
- خير ايه اللى حصل ؟
- مفيش ... كنت عاوز اشوفك بس
- معقولة الكلام ده يا محمود .. انت عارف الساعة كام دلوقتى ؟ وفى عز الشغل كمان
- خلاص يا ستى انا غلطان كان مفروض ابلغك اني محتاج اتكلم معاكي ...
- ايوة غلطان وستين غلطان ..... ده انا بحسب ان فيه حاجة حصلت للاولاد
اطلقت تأفف عميق تحرك له فكه الصارم وضغط على يديه بهدوء بارد مبالغ فيه
- اصالحك ازاى ؟؟
- تصالحنى ده ايه .... انا فاضية للكلام الفارغ ده .. قلتلك مليون مرة قول اللى انت عاوز تقوله فى التليفون وبعدين هما كلهم 4 ساعات واكون فى البيت
- بس انا عايز اتكلم معاكى دلوقتى عايزك فى موضوع مهم
- ده اللى انت شاطر فيه .. كل مواضيعك مهمة وكأن مفيش حد غيرك مهم فى الدنيا وبعدين انا ورايا شغل
- شغلك اهم منى
- شغلى اهم منى انا شخصيا ....سلملى على الاولاد وكلها كام ساعة وارجع البيت
- ده اذا افتكروا ان ليهم ام ...
نظرت اليه باستنكار عالى وهى تعلم اذا ردت ما سيأتى بعد هذه الجملة فآثرت السكوت حتى توفر الجدال لحين اخر حتى لا تتاخر على عملهاومضت فى صمت ثقيل له رائحة الجفاء البالى
نظر اليها وهى تهرول وكأنها ذاهبة للقاء حبيب لم تره من سنوات طوال ... واشمئز منها وكاد ان يقولها ولكنه تذكر اولاده فى البيت فاستدار ليرجع اليهم ...
ودخل المنزل وكأنه قبر ساكنيه احياء لا روح فيه ولا دفء تذكر تلك النفس الابية الطموحة التى اعجب بشجاعتها وقوة ارادتها ...وعلم انها ستكون الام المثالية لاولاده فى المستقبل ولكنه نسى ان الطموح قد يحطم كل ما يقف فى طريقه احيانا ...
القى نظرة على ولديه النائمين وهما يحلمان بأم تمسح على شعرهما وتغنى فى اذنهما .. وكادت ان تنحدر دمعة منه ولكن نفسه العنيدة صدتها بقوة وحزم ..
نظر من حوله ..... بيت لا يحلم بمثله الا الامراء ووظيفة تحفظ مكانته فى مجتمع لا يعرف غير البسمات الزائفة والاكتاف العارية
ولم يشعر الا وابنه الاصغر بجانبه وفى عينيه نظرة لا يعرف معناها ... او يتجاهل ان يعرف معناها .. فقلبه ملىء بهذا المعنى
- بابا ... هى ماما فين ؟
- فى الشغل يا حبيبى
]- بس مامه كريم صاحبي بتشتغل يا بابا وبتقعد معاه وتحكيله حكايات قبل النوم وتجيله مدرسته وتأكله بأيديها[- مش كل الامهات زي ماما يا حبيبي
سكت الابن وكأن هذه هى الاجابة القاطعة التى يعلم مسبقا ان كل توسلاته ليرى امه ستبوء بالفشل بسببها[وعلم الاب ما يدور فى بال ابنه الذى لم يتعدى الاربع سنوات فأخذه على رجله ليداعبه قليلا عله ينسى همومه وينسيه همه واى هم لمثل هذا الطفل ذو الاربع سنوات
- نفسك تكون ايه لما تكبر يا حبيبى ؟؟
- نفسى اكون قاضى ...
استغرب الاب من رغبة الابن الغريبة والتى نطقها بلهفة وحزن داكنين
- اشمعنى قاضى ؟؟
- عشان اعاقب اى ست تسيب ابنها لوحده طول اليوم عشان الشغل والمناصب ...
- هتعاقبها ازاى يا حبيبى ؟
فكر الصبى قليلا وكأنه يختار اقساها عقوبة لمثل هذه المرأة ونظر فى عين ابيه مطولا
- هخلى ابنها مش يقولها يا ماما ...
صعق الاب لمثل هذا الرد البرىء القوى العادل ... وحضن ابنه بشدة وبكى حتى تكاد تسمع انفاسه اللاهثة
- مالك يا بابا ...
- ايه رايك يا حبيبى لو جبتلك واحدة تعمل كل حاجة انتى عاوزها ولعبت معاك وتنام معاك وتحكيلك حدوتة كل يوم هتقولها يا ماما ؟؟
- بس انا عايز ماما اللى تعمل كده
- ولو جبتلك واحدة غير ماما ؟
سكت الطفل وكأنه امام اعصار جارف لا يدرى ما يفعل وسأل باستسلام
وهتنام جنبى بليل و هتحكيلى حدوتة " المرأة " ؟؟
هز الاب رأسه بالايجاب فرد الطفل مبتسما وكأن حلم له سيتحقق
- موافق
وما كاد ان يسمع الاب الكلمة حتى رفع سماعة التليفون وضرب رقما مألوفا
- الو
- سناء
- ايه تانى يا محمود ؟
- انتى طالق
واغلق السماعة
********************************
ايه رأيكم في القصه ؟؟؟ ايه العبره منها؟؟؟؟
انا عارفه ان مش كل الامهات اللي بتشتغل مهمله في بيوتها ومقصرين في حق اولادهم وازواجهم
لكن القصه دي مثال فيه منه نماذج واقعيه
الموضوع ده بعد ما نزلته علي موقع اخر في زميل قال كلمه في التعليق عجبتني جدا
طموحك يتوقف عند حدود مسئوليتك"
منتظره ردودكم
» سؤال للنقاش
» طلب من اعضاء المنتدى الكرام
» إيجار سيارات مصر--سيارات كيا سيراتو--ريو--كارينز--بيكانتو--01227776049
» (احجز سياراتك قبل السفر مع العلا ليموزين_للسيارات"والسياحة&بالجيزة)
» **ايجارسيارات مصر//تاجير سيارات مصر//ارخص اسعار تاجير سيارات 2012 (((العلا ليموزين)))01008383000
» {{العلا كابورليه}}=ايجار؟سيارات؟مصر+زفاف"العرائس"باقل"الاسعار.,.,.,**01008383000**
» مراجعة الصف الثانى لغة عربية
» ملفات وسجلات جميع المجالات
» متن تحفة الأطفال فى أحكام النون و التنوين و المدود ( فيديو )
» كيف نستعد من رجب و شعبان - لرمضان
» حديث جديد
» المد وأقسامه
» إدغام المتماثلين والمتقاربين والمتجانسين
» أهم كلمات الكشف فى المعجم للسنوات السابقة
» أوائل الصف السادس 2012 ألف مليون مبروك
» حترشح مين رئيس لمصر ؟
» تأجير سيارات زفاف وليموزين وسياحة
» أحدث أنواع السيارات والليموزين والخدمات السياحية
» جاوبنى من أنت /أنتى ؟؟؟؟
» لعبة الاسم ده يقربلك اية؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
» احنا ما بنبعش مصر
» اللى يوصل لرقم سبعه يرمي قشر الموز في طريق احد الاعضاء
» بوسة ووردة وطماطمية
» ايهما تفضل
» أحدث أنواع السيارات بأقل الأسعار
» أحدث أنواع السيارات والليموزين والخدمات السياحية
» فن الـــــمــــــذاكـــــــــــــرة
» اهمية المذاكرة
» ايجار سيارات زفاف وسياحة وليموزين
» تأجيرسيارات بأسعار لاتقبل المنافسة
» تورست كار للايجار السيارات ولليموزين السياحة
» تورست كار للايجار السيارات ولليموزين السياحة
» معنى كلمة باى
» نصائح تساعدك على التخلص من الشرود والسرحان